مدیرعامل تاكسیرانی تهران گفت: در یك سال گذشته 500 بانوی متقاضی دیگر پروانه رانندگی با تاكسی دریافت كرده یا تمدید كردهاند و اكنون شمار تاكسیرانان زن فعال در شهر به بیش از یك هزار و 100 نفر رسیده است.
شادی مالكی افزود: هرچند در آییننامه اجرایی تاكسیرانی، جنسیت تفاوتی در شرایط صدور پروانه ایجاد نمیكند، اما به دلیل سختی كار، سازمان نگاه حمایتی ویژهای به بانوان راننده دارد.
وی با اشاره به مطالبه عمومی برای بازگشت تاكسی بانوان افزود: دهه 80 مدتی تاكسی بانوان فعال بود، اما پس از مدتی متوقف شد اكنون با توجه به تقاضای خانوادهها، بویژه برای ایاب و ذهاب فرزندان و سرویس مدارس، این خدمت در قالب تاكسی «شهرزاد» مجددا راهاندازی میشود.
مالكی از توافق شهرداری با اداره كل امور بانوان خبر داد و گفت: حدود 500 راننده زن از خدمات غربالگری سلامت، مشاوره و بستههای حمایتی رایگان تا سقف یك میلیون تومان بهرهمند شدهاند.
وضعیت بیمه تاكسیرانان
وی با بیان اینكه بیمه رانندگان تاكسی از سال 1396 به علت قطع سهم دولت متوقف شده است، افزود: اكنون حدود 33 هزار تاكسیران فاقد بیمه یا تحت پوشش خویشفرما هستند كه عدد قابل توجهی است.
به گفته وی، میانگین سنی رانندگان تاكسی 54 سال است و اگر بیمه برقرار نشود، جذب نسل جوان با مشكل روبهرو خواهد شد.
وی اضافه كرد: مكاتباتی با وزارت كشور و سازمان تامین اجتماعی انجام و شهرداری تهران درخواست كرده در بودجه سال 1405 ردیفی برای بیمه تاكسیرانان لحاظ شود.
به گفته مالكی، تاكنون 20 هزار راننده تاكسی تحت پوشش بیمه تكمیلی قرار گرفتهاند كه هزینه آن بطور كامل توسط سازمان تاكسیرانی پرداخت میشود.
چرایی ایجاد تاكسی اینترنتی شهرداری تهران
مدیرعامل تاكسیرانی با اشاره به نظارت این سازمان بر 80 هزار تاكسی تهران گفت: شهرداری قصد رقابت با شركتهای خصوصی ندارد، بلكه وظیفه قانونی ما نظارت بر حمل ونقل عمومی است. تاكسی اینترنتی شهرداری همان تاكسی تلفنی قدیم است كه در بستر هوشمند بازطراحی شده است.
مالكی تاكید كرد: در این سامانه، نرخگذاری مطابق مصوبه شورای شهر انجام میشود و دامنه تغییر كرایه تنها مثبت و منفی 50 درصد نرخ پایه است تا از افزایش ناگهانی قیمتها جلوگیری شود.
سرویس مدارس و سامانه «سپند»
مدیرعامل تاكسیرانی با اشاره به اهمیت سرویس مدارس افزود: سال گذشته برخی خانوادهها به علت فعالیت شركتهای غیرمجاز با مشكل مواجه شدند و به این خاطر امسال سامانه سپند همچنان باز است و تاكنون هشت هزار دانشآموز ثبتنام كردهاند، در حالیكه شمار كل دانشآموزان نیازمند سرویس حدود 97 هزار نفر است.
وی ادامه داد: حدود 70 شركت تاكسیرانی در سپند تأیید صلاحیت شدهاند و رانندگان موظف به رعایت استانداردها از جمله داشتن معاینه فنی و علائم مصوب هستند. نرخ كرایه نیز پس از تصویب در شورای شهر اعلام خواهد شد.
نوسازی و برقیسازی ناوگان
مالكی در بخش دیگری به برنامههای شهرداری برای نوسازی تاكسیها اشاره كرد و گفت: پلاكگذاری 700 دستگاه تاكسی برقی شاسیبلند آغاز شده و این خودروها در خطوط پرتقاضا فعال میشوند همچنین رانندگان میتوانند بدون ضامن و تنها با آورده 150 تا 200 میلیون تومانی نسبت به خرید تاكسی برقی اقدام كنند.
وی یادآور شد: شهرداری تهران تاكنون 150 اتوبوس و یك هزار و 700 تاكسی برقی را آماده ورود به ناوگان كرده و در روزهای آینده نیز تعدادی اتوبوس برقی جدید به ناوگان اضافه خواهد شد.