طرح ملی تقویت صادرات فرش؛ ایران به دنبال شركای تجاری تازه

رئیس مركز ملی فرش ایران با اشاره به اهمیت صادرات در حفظ و تقویت زنجیره ارزش فرش دستباف، از تدوین برنامه‌های راهبردی دولت برای تحول در حوزه تجارت و صادرات این هنر–صنعت خبر داد.

1404/09/18
|
10:16
|

زهرا كمالی با بیان اینكه در سال گذشته سه درصد رشد صادرات نسبت به سال قبل‌تر ثبت شده، افزود: با وجود این افزایش، تحریم‌های ظالمانه سال‌های اخیر موجب شده جایگاه نخست ایران در تولید و صادرات جهانی فرش دستباف تضعیف شود و به رتبه‌های پایین‌تر نزول كنیم.

رئیس مركز ملی فرش ایران تأكید كرد: برای كم‌رنگ كردن رقبا و بازپس‌گیری جایگاه واقعی فرش دستباف ایران، نیازمند برنامه‌ای هوشمندانه و جامع هستیم. دولت با رویكردی جدید به دنبال اجرای برنامه‌های راهبردی تحول در حوزه فرش دستباف است تا با شناخت دقیق چالش‌ها و مشكلات صادرات، پروژه‌های مشترك و هم‌افزایانه بین دستگاه‌های مختلف را فعال كند.

كمالی افزود: فرش دستباف ایران یك كالای هنری، اصیل و هویت‌دار است كه ریشه در فرهنگ و اقوام مختلف كشور دارد و هر منطقه با نام و سبك خود در جهان شناخته می‌شود. احیای توان و جایگاه این هنر–صنعت امكان‌پذیر است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی اعلام كرد: امیدواریم با همكاری این وزارتخانه، مراكز تجارت فرش دستباف در كشور‌های هدف ایجاد شود و با جایگزینی شركای جدید تجاری، بازار‌های از دست‌رفته جبران گردد تا بار دیگر شاهد رشد صادرات اقتصادی و فرهنگی فرش دستباف ایران در سطح جهان باشیم.

دسترسی سریع